Webformulieren

23 maart 2017 (1 dag)

Leer optimale webformulieren te maken die aansluiten bij de wensen en behoeften van de bezoeker. Optimaal in content, vormgeving en interactie. Feedback verzamelen is daarin essentieel.

Inschrijven

Resultaat

Na deze training weet je hoe je toegankelijke en gebruiksvriendelijke webformulieren maakt. Je beseft dat het voortdurend testen een essentieel onderdeel is.

Inhoud

  • Klantgerichte formulieren: focus op de taak en maak het super makkelijk
  • Testen met echte mensen: het is echt niet moeilijk, maar wel belangrijk
  • De techniek van een formulier
  • Teksten: aansluiten bij de mindset van de bezoeker
  • Helpteksten
  • Foutafhandeling
  • Formulieren van meerdere pagina's
  • Toegankelijkheid: voldoen aan WCAG 2.0 en de Webrichtlijnen
  • Ontwikkeling: gebruik wireframes
  • Continu verbeteren
  • Eigen stijlgids

Focus en simplicity in webformulieren

Aan een webformulier stel je dezelfde eisen als aan een gewone contentpagina, alleen gelden deze eisen in extreme vorm. De focus is op de taak waarvoor iemand komt en de lay-out, tekst en functionaliteit is daarop aangepast. Alles is super eenvoudig en ondersteunend aan de bezoekerstaak. In de training staan we stil bij lay-out, content en de techniek. En we kijken hierbij vooral naar de interactie van de invuller met het formulier.

Daarvoor is het nodig dat je voortdurend test. In de training bespreken we hoe je dit kunt doen met gebruikers. En hoe je in de ontwerpfase kunt werken met wireframes.

Voor een goed beheer van je webformulieren leg je ook je eigen standaarden vast, zoals jet voldoen aan de Webrichtlijnen. Dit kan in een Stijlgids Webformulieren. Aan het eind van de training gaan we hiermee aan de slag.

Citaat uit ons e-book Webformulieren

Als we het over goede tekst op het web hebben, denken veel mensen aan grammaticaal correcte zinnen, het voorkomen van taalfouten, actief schrijven, geen tangconstructies enzovoort. Aan het hele arsenaal dat je leert bij een B1-schrijftraining. Maar voor het web is dat niet de essentie van een goede tekst. De essentie van een goede tekst is dat deze begrepen wordt, dat de tekst exact aansluit op de mindset van de gebruiker en dat de tekst in een optimale webcontext wordt aangeboden.

Praktisch

Cursusduur

1 dag, 10.00 -16.00

Datum/data

  • 23 maart 2017

Locatie

Kosten

€ 495,- ex btw

Docenten

Literatuur

E-book Webformulieren

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

Naar boven