Opleiding Online Professional

27 sep. 2018 - 21 mrt. 2019 (12 dagen)

Op 27 september 2018 start de Opleiding Online Professional. Je hebt in totaal 12 lesdagen. Met onderwerpen als digital governance, schrijven voor het web, user testing, toptaken, webanalyse, webcare. Je krijgt les van verschillende topdocenten.

Inschrijven

Resultaat

De opleiding duurt een half jaar. In die periode verandert geleidelijk aan je mindset naar een klantgerichte mindset. Je leert de website zien vanuit de ogen van jouw bezoekers/klanten.Je leert dat je heel veel content weg kunt laten. En ga je sturen op basis van feiten in plaats van meningen. Je krijgt hiervoor voldoende inhoudelijke bagage om de meningen van collega's te weerleggen.

Inhoud

Je krijgt elke 2 weken op dinsdag les van 10.00 tot 16.00 uur, inclusief een heerlijke lunch. De opleiding begint op 27 september 2018 en eindigt op 21 maart 2019.

In totaal zijn het 12 dagen. De studiebelasting is ongeveer 4 tot 6 uur per week. De opleiding kost € 3.995,- exclusief btw. Daar komt nog ongeveer € 250,- aan studiemateriaal bij. Al het cursusmateriaal is digitaal, zo kun je overal met je opleiding aan de slag. 

Dag 1: Introductie, strategische uitgangspunten

Op dag 1 zetten we de grote lijnen van deze opleiding met je uit. Om deze kaders te plaatsen bespreken we de actuele literatuur, zoals die van Eric Ries, Gerry McGovern, Jakob Nielsen en Lisa Welchman. Gedurende de hele opleiding werk je aan een eigen opdracht. Daarmee starten we op deze dag.

Datum: 27 september 2018
Literatuur: The Stranger's Long Neck van Gerry McGovern (digitaal)

Dag 2: Basiskennis webtechniek

In onze filosofie weet de webmanager ook wat van techniek. In jouw rol als webmanager ben je aanspreekpunt voor externen, zoals de webbouwer, de vormgever en eventuele andere leveranciers. Intern ben je gesprekspartner van bijvoorbeeld intern beheer en de webredactie. In die rol moet je iets begrijpen van techniek. Weet je niets van techniek, maak je geen zorgen, want wij zorgen dat je alles aan het eind van de dag begrijpt. Doel van de dag is dat je enigszins weet waar de techneuten over praten. In jouw rol hoef je niet alles te weten, maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld weet of iets wel of niet kan.

Datum: 11 oktober 2018
Literatuur: E-book Webtechniek

Dag 3: Sociale vaardigheden voor webprofessionals

In deze training staan we stil bij de specifieke sociale vaardigheden die je nodig hebt als online professional.

Datum: 1 november 2018

Literatuur: volgt nog

Dag 4: Bezoekersstatistieken

Bij het klantgericht maken van je website staat het gebruik van data centraal. Je weet namelijk pas wat jouw klant op jouw site wil als je ook meet wat hij komt doen. Afhankelijk van de deelnemers bespreken we Piwik, Google Analytics of beide pakketten.

Datum: 15 nov 2018: Google Analytics, 22 nov 2018: Piwik
Literatuur bij Google Analytics: Getting started with digital analytics
Literatuur bij Piwik: E-book Piwik

Dag 5: Schrijven voor het web

Een groot deel van onze online performance draait om de content. En dat is voor het overgrote deel tekst. Het aanbieden van goede teksten, geoptimaliseerd voor het web, is dus enorm belangrijk.

Datum: 29 nov 2018
Literatuur: Handboek Webcontent: meer focus, minder content

Dag 6: Gebruikersobservatie

Deze dag gaat over het testen van je site met gebruikers. Ook met een klein budget is dat al heel goed mogelijk om je site te testen met gebruikers. Het is een volledige hands-on-dag. Je bent zelf de gebruiker, we maken een video van je en bekijken deze. Zo leer je dat user testing heel eenvoudig is uit te voeren en heel veel informatie voor je oplevert.

Datum: 13 december 2018
Literatuur: Rocket Surgery Made Easy van Steve Krug

Dag 7: Usability van websites

In deze opleidingsdag leer je hoe je toptaken gebruiksvriendelijk kunt aanbieden. We kijken bijvoorbeeld naar lay-out, menustructuur, contentstructuur en microcontent. En ook naar vindbaarheid en toegankelijkheid.

Datum: 10 jan 2019

Dag 8: Toptaken identificeren

Met Simon Besters en Michiel Duijsings zetten we de stap naar het identificeren van je toptaken. We kijken naar hoe je de toptaken van jouw site kunt achterhalen.

Datum: 10 januari 2019
Literatuur: eigen reader

Dag 9: Digital Governance

Op dag 9 gaan we de belangrijkste vragen stellen: waarom die website, wat wil je ermee en hoe ga je je doel bereiken? We komen hiermee op de meer strategische rol van de online professional, namelijk digital governance. Deze trainingsdag wordt gegeven door Wiep Hamstra, de specialist op dit terrein in Nederland.

Datum: 24 januari 2019
Literatuur: eigen reader

Dag 10: Zoekmachineoptimalisatie (SEO)

We schrijven voor mensen, maar de mensen komen via Google. Dus eigenlijk schrijven we ook voor zoekmachines. Hoe je je site optimaliseert voor zoekmachines vertellen we op deze trainingsdag.

Datum: 7 februari 2019
Literatuur: E-book SEO voor de non-profit

 Dag 11: Webcare

Met webcare laat je het menselijke gezicht zien van jouw digitale omgeving. Met bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Whatsapp heb je persoonlijk contact met je klanten. Veel overheden zijn hier actief mee bezig met tools als OBI4Wan of Coosto. 

Datum: 7 maart 2019
Literatuur: Webcare in de praktijk

Dag 12: Invullen van je rol als webmanager

Na maanden van studiedagen en literatuur doorlezen is het de bedoeling dat je voldoende bagage hebt om geïnspireerd je werk in als online professional optimaal in te vullen. Op deze laatste dag van de opleiding kijken we naar de opdracht die je in de afgelopen tijd gemaakt hebt. We kijken  naar jouw specifieke leerpunten om jouw skills te verbeteren en naar de strategie hiervoor.

Datum: 21 maart 2019
Literatuur: The Lean Start-up van Eric Ries

Praktisch

Cursusduur

12 dagen, 10.00 - 16.00 uur

Datum/data

  • 27 sep. 2018 - 21 mrt. 2019

Locatie

Kosten

€ 3.995 ex btw

Docenten

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

Naar boven