Opleiding Online Professional

22 september 2022 t/m 22 maart 2023 (12 dagen)

In 2022 start de Opleiding Online Professional op 22 september 2022. In totaal zijn het 12 lesdagen. Wij behandelen onderwerpen als digital governance, klantgerichte webcontent, toegankelijkheid, user testing, toptaken, toegankelijkheid van pdf, webanalyse en webcare. Je krijgt les van verschillende topdocenten.

Inschrijven

Resultaat

De opleiding leert je kijken vanuit de klant. Je leert dat je heel veel content weg kunt laten. En ga je sturen op basis van feiten in plaats van meningen. Je krijgt hiervoor voldoende inhoudelijke bagage om de meningen van collega's te weerleggen.

Inhoud

Je krijgt les van 10.00 tot 16.00 uur, inclusief een heerlijke lunch. De opleiding is van 22 september tot 22 maart 2023.

In totaal zijn het 12 dagen. De studiebelasting is ongeveer 4 tot 6 uur per week. De opleiding kost € 4.299,- exclusief btw. Daar komt nog ongeveer € 250,- aan studiemateriaal bij. Bijna al het cursusmateriaal is digitaal, zo kun je overal met je opleiding aan de slag.

Dag 1: Introductie, strategische uitgangspunten (22 sep 2022)

Op dag 1 zetten we de grote lijnen van deze opleiding met je uit. Om deze kaders te plaatsen bespreken we de actuele literatuur, zoals die van Eric Ries, Gerry McGovern, Jakob Nielsen en Lisa Welchman. Gedurende de hele opleiding werk je aan een eigen opdracht. Daarmee starten we op deze dag.

Literatuur: eigen reader (digitaal)

Dag 2: Basiskennis webtechniek (6 okt 2022)

In onze filosofie weet de webmanager ook wat van techniek. In jouw rol als webmanager ben je aanspreekpunt voor externen, zoals de webbouwer, de vormgever en eventuele andere leveranciers. Intern ben je gesprekspartner van bijvoorbeeld intern beheer en de webredactie. In die rol moet je iets begrijpen van techniek. Weet je niets van techniek, maak je geen zorgen, want wij zorgen dat je alles aan het eind van de dag begrijpt. Doel van de dag is dat je enigszins weet waar de techneuten over praten. In jouw rol hoef je niet alles te weten, maar het kan handig zijn als je bijvoorbeeld weet of iets wel of niet kan.

Literatuur: E-book Webtechniek

Dag 3: Social skills: sociale vaardigheden voor webprofessionals, dag 1 (13 okt 2022)

Op de 3e en 4e dag van de opleiding staan we stil bij de 'social skills', de specifieke sociale vaardigheden die je nodig hebt als online professional.

Literatuur: eigen reader

Dag 4: Social skills: sociale vaardigheden voor webprofessionals, dag 2 (3 nov 2022)

Zie dag 3

Dag 5: Bezoekersstatistieken (17 nov 2022)

Bij het klantgericht maken van je website staat het gebruik van data centraal. Je weet namelijk pas wat jouw klant op jouw site wil als je ook meet wat hij komt doen. Afhankelijk van de deelnemers bespreken we Matomo (Piwik), Google Analytics of beide pakketten.

Literatuur bij Google Analytics: Google Analytics voor beginners
Literatuur bij Matomo: Handboek Matomo/Piwik Pro: bezoekersstatistieken in eigen beheer

Dag 6: Klantgerichte en toegankelijke webcontent (1 dec 2022)

Een groot deel van onze online performance draait om de content. En dat is voor het overgrote deel tekst. Het aanbieden van goede teksten, geoptimaliseerd voor het web, is dus enorm belangrijk. In deze dag leer je content te maken die klantgericht en toegankelijk is.

Literatuur: Handboek Webcontent: meer focus, minder content

Dag 7: Gebruikersobservatie (15 dec 2022)

Deze dag gaat over het testen van je site met gebruikers. Ook met een klein budget is dat al heel goed mogelijk om je site te testen met gebruikers. Het is een volledige hands-on-dag. Je bent zelf de gebruiker, we maken een video van je en bekijken deze. Zo leer je dat user testing heel eenvoudig is uit te voeren en heel veel informatie voor je oplevert.

Literatuur: Rocket Surgery Made Easy van Steve Krug

Dag 8: Content governance (12 jan 2023)

Op dag 8 gaan we kijken naar de meer strategische vraagstukken rondom webcontent. Deze trainingsdag wordt gegeven door Wiep Hamstra, de specialist op dit terrein in Nederland.

Literatuur: eigen reader

Dag 9: Toegankelijkheid van pdf-documenten (25 jan 2023)

De grootste uitdaging op het gebied van digitale toegankelijkheid ligt voor veel organisaties bij het onderwerp pdf. In deze trainingsdag gaan we je leren dat je veel kunt bereiken door dit in kleine stapjes te implementeren in je organisatie.

Literatuur: E-book Toegankelijke documenten met Microsoft Word

Dag 10: Zoekmachineoptimalisatie (SEO) (8 feb 2023)

 We schrijven voor mensen, maar de mensen komen via Google. Dus eigenlijk schrijven we ook voor zoekmachines. Hoe je je site optimaliseert voor zoekmachines vertellen we op deze trainingsdag.

Literatuur: E-book SEO voor de non-profit

Dag 11: Webcare (8 mrt 2023)

Met webcare laat je het menselijke gezicht zien van jouw digitale omgeving. Met bijvoorbeeld Twitter, Facebook en Whatsapp heb je persoonlijk contact met je klanten. Veel overheden zijn hier actief mee bezig met tools als OBI4Wan of Coosto. 

Literatuur: eigen reader

Dag 12: Invullen van je rol als online professional (22 mrt 2023)

Na maanden van studiedagen en literatuur doorlezen is het de bedoeling dat je voldoende bagage hebt om geïnspireerd je werk als online professional optimaal in te vullen. Op deze laatste dag van de opleiding kijken we naar de opdracht die je in de afgelopen tijd gemaakt hebt. We kijken naar jouw specifieke leerpunten om jouw skills te verbeteren en naar de strategie hiervoor.

Literatuur: eigen reader

Praktisch

Cursusduur

12 dagen, 10.00 - 16.00 uur

Datum/data

  • 22 september 2022 t/m 22 maart 2023

Locatie

Deze training is deels offline en deels online.

Kosten

€ 4.299 exclusief 21% btw

Docenten

In-company

Deze training geven wij ook in-company.

 

Naar boven