Stappenplan Schrijven voor toptaken

Met dit stappenplan Schrijven voor toptaken krijg je korte en duidelijke webteksten die direct antwoord geven op de vraag van je bezoeker. 

Stap 1: Doel en taak van de tekst

  1. Beschrijf het doel dat je met de pagina hebt. 
  2. Formuleer de vragen van de bezoeker waar de tekst antwoord op moet geven. Prioriteer deze vragen van belangrijk naar minder belangrijk.
  3. Doe deze stap samen met iemand die deskundig is op het onderwerp.

Stap 2: Maak de informatie scanbaar en betekenisvol

Voor het scanbaar maken van de informatie op een contentpagina is een opbouw in titel-lead-body handig.

  1. Geef de tekst een betekenisvolle titel. (zie toelichting titel)
  2. Schrijf de lead. Kijk daarbij naar de belangrijkste taken van de bezoeker. (zie toelichting lead).
  3. Schrijf de bodytekst. Gebruik de vragen uit stap 1 als tijdelijke tussenkoppen.
  4. Heb je een call-to-action nodig, plaats deze direct onder de lead.
  5. Kijk heel kritisch welke informatie echt nodig is. Blijf zo dicht mogelijk bij de taak. Schrap teksten die niet nodig zijn.
  6. Maak betekenisvolle tussenkoppen van de tijdelijke tussenkoppen. (zie toelichting tussenkoppen)
  7. Gebruik opsommingen. (zie toelichting opsommingen)
  8. Beperk je tot 1 onderwerp.
  9. Link naar informatie die elders ook te vinden is. Maak links betekenisvol en kort. Zet ze op de plek waar ze nodig zijn.
  10. Lees de tekst opnieuw: staat het belangrijkste bovenaan en is de structuur logisch? Geeft de lead antwoord op de belangrijkste vraag/vragen van de bezoeker? Zijn de tussenkoppen betekenisvol en goed gekozen? Kan de tekst nog korter?

Stap 3: Vereenvoudig de zinnen

  1. Hak lange zinnen in stukken.
  2. Zet de belangrijkste woorden vooraan in de zin.
  3. Gebruik bij voorkeur geen bijzinnen.
  4. Verwijder tangconstructies.

Stap 4: Vereenvoudig het woordgebruik

  1. Schrijf actief (geen 'worden') en persoonlijk (u, wij)
  2. Vervang complexe woorden door makkelijke woorden.
  3. Leg moeilijke begrippen uit.
  4. Schrijf neutraal (geen woorden met emotionele lading).
  5. Gebruik concrete woorden.
  6. Verwijder alle woorden die niet nodig zijn (zoals zouden, kunnen).

Stap 5: Maak de tekst definitief

  1. Laat de tekst lezen aan een collega. Is de tekst begrijpelijk, to-the-point en prettig leesbaar?

Toelichting stappen

Kenmerken goede titel

  • De titel is een mini-samenvatting van het artikel.
  • De titel is betekenisvol.
  • De titel roept GEEN vragen op.
  • De titel is begrijpelijk zonder context.
  • De titel is niet langer dan 70 tekens.
  • De titel is 'front-loaded': belangrijkste woorden staan vooraan.
  • De titel bevat geen beeldspraak.
  • De titel is geen vraag.

Kenmerken goede lead

  • De lead beantwoordt de belangrijkste vragen van de bezoeker.
  • De lead is GEEN inleiding.
  • De lead herhaalt inhoudelijk de titel. 
  • De lead bevat ongeveer 20 tot 60 woorden.
  • De lead is begrijpelijk zonder context. De lead is dus begrijpelijk ZONDER de titel.

Kenmerken tussenkoppen

  • Zie bij Kenmerken goede titel
  • De tussenkoppen vormen samen een samenvatting van het artikel.
  • De tekst na de tussenkop hoeft de tussenkop niet te herhalen.

Kenmerken opsommingen

  • Gebruik opsommingen.
  • Gebruik nummering bij vaste volgorde.
  • Hou de opsomming kort, maximaal 8 items.
  • Gebruik korte en bondige tekst (GEEN hele alinea's).
  • Maak ze eenvoudig leesbaar.
  • Gebruik de opsommingsopties van je CMS om de opsommingen te maken.
Terug naar overzicht
Naar boven