Stappenplan Schrijven voor toptaken
Door
Jaap van de Putte
| 26 september 2019
Met dit stappenplan Schrijven voor toptaken krijg je korte en duidelijke webteksten die direct antwoord geven op de vraag van je bezoeker.
Stap 1: Doel en taak van de tekst
- Beschrijf het doel dat je met de pagina hebt.
- Formuleer de vragen van de bezoeker waar de tekst antwoord op moet geven. Prioriteer deze vragen van belangrijk naar minder belangrijk.
- Doe deze stap samen met iemand die deskundig is op het onderwerp.
Stap 2: Maak de informatie scanbaar en betekenisvol
Voor het scanbaar maken van de informatie op een contentpagina is een opbouw in titel-lead-body handig.
- Schrijf de bodytekst. Gebruik de vragen uit stap 1 als tijdelijke tussenkoppen.
- Schrijf de lead. Kijk daarbij naar de belangrijkste taken van de bezoeker. (zie toelichting lead).
- Geef de tekst een betekenisvolle titel. (zie toelichting titel)
- Heb je een call-to-action nodig, plaats deze direct onder de lead.
- Kijk heel kritisch welke informatie echt nodig is. Blijf zo dicht mogelijk bij de taak. Schrap teksten die niet nodig zijn.
- Maak betekenisvolle tussenkoppen van de tijdelijke tussenkoppen. (zie toelichting tussenkoppen)
- Gebruik opsommingen.(zie toelichting opsommingen)
- Beperk je tot 1 onderwerp.
- Link naar informatie die elders ook te vinden is. Maak links betekenisvol en kort. Zet ze op de plek waar ze nodig zijn.
- Lees de tekst opnieuw: staat het belangrijkste bovenaan en is de structuur logisch? Geeft de lead antwoord op de belangrijkste vraag/vragen van de bezoeker? Zijn de tussenkoppen betekenisvol en goed gekozen? Kan de tekst nog korter?
Stap 3: Vereenvoudig de zinnen en de opsommingen
- Hak lange zinnen in stukken.
- Zet de belangrijkste woorden vooraan in de zin.
- Gebruik bij voorkeur geen bijzinnen.
- Verwijder tangconstructies.
- Maak opsommingen eenvoudig scanbaar.
Stap 4: Vereenvoudig het woordgebruik
- Schrijf actief (geen 'worden') en persoonlijk (u, wij)
- Vervang complexe woorden door makkelijke woorden.
- Leg moeilijke begrippen uit.
- Schrijf neutraal (geen woorden met emotionele lading).
- Gebruik concrete woorden.
- Verwijder alle woorden die niet nodig zijn (zoals zouden, kunnen).
Stap 5: Maak de tekst definitief
- Laat de tekst lezen aan een collega. Is de tekst begrijpelijk, to-the-point en prettig leesbaar?
Toelichting stappen
Kenmerken goede titel
- De titel is een mini-samenvatting van het artikel.
- De titel is betekenisvol.
- De titel roept GEEN vragen op.
- De titel is begrijpelijk zonder context.
- De titel is niet langer dan 50 tekens.
- De titel is 'front-loaded': belangrijkste woorden staan vooraan.
- De titel bevat geen beeldspraak.
- De titel is geen vraag.
Kenmerken goede lead
- De lead beantwoordt de belangrijkste vragen van de bezoeker.
- De lead is GEEN inleiding.
- De lead herhaalt inhoudelijk de titel.
- De lead bevat ongeveer 15 tot 50 woorden.
- De lead is begrijpelijk zonder context. De lead is dus begrijpelijk ZONDER de titel.
Kenmerken tussenkoppen
- Zie bij Kenmerken goede titel
- De tussenkoppen vormen samen een samenvatting van het artikel.
- De tekst na de tussenkop hoeft de tussenkop niet te herhalen.
Kenmerken opsommingen
- Gebruik opsommingen.
- Gebruik nummering bij vaste volgorde.
- Hou de opsomming kort, maximaal 8 items.
- Gebruik korte en bondige tekst (GEEN hele alinea's).
- Maak ze eenvoudig leesbaar.
- Gebruik de opsommingsopties van je CMS om de opsommingen te maken.
Dit stappenplan gebruiken wij in de volgende trainingen: