Populairste webstatistieken bij gemeenten: Google Analytics, Piwik (nu: Matomo) en Siteimprove

Voor het meten van het webbezoek gebruikt 98% van alle gemeenten 1 van de 3 volgende pakketten: Google Analytics, Piwik (heet nu Matomo) of Siteimprove. Weinig gemeenten maken gebruik van een tag-manager zoals Google Tag Manager. Veel gemeenten gebruiken meerdere pakketten, soms zelfs 3 pakketten.

Dit artikel is ook gepubliceerd op LinkedIn. Jouw reactie is daar welkom!

Ons onderzoek: analyse van de code van 388 gemeenten

We hebben onderzocht welke trackingcodes voor webstatistieken in de websites van alle gemeenten (388) aanwezig zijn (overzicht ruwe gegevens). De gegevens zijn van begin maart 2017. We weten niet of de statistieken ook echt gebruikt worden. Ook hebben we alleen gekeken naar het gebruik van javascript-tagging (browser-statistieken). Over het gebruik van server-statistieken hebben we geen gegevens.

3 pakketten domineren de markt: Google Analytics, Piwik en Siteimprove

De meest gebruikte pakketten zijn:

4 gemeenten gebruiken een ander pakket en bij 5 gemeenten hebben we geen trackingcode gevonden.

1 op de 5 gemeenten gebruikt meer dan 1 statistiekpakket

Heb je de percentages hierboven al opgeteld? Dan merk je dat je boven de 100% uitkomt. Dat komt omdat 1 op de 5 gemeenten meer dan 1 pakket gebruikt:

  • 87 gemeenten gebruiken 2 pakketten
  • 6 gemeenten gebruiken 3 pakketten, namelijk de gemeenten Tilburg, Achtkarspelen, Huizen, Kampen, Tytsjerksteradiel en Zeewolde.

Gemeenten met 3 pakketten gebruiken meestal Google Analytics, Piwik én Siteimprove. Het heeft voordelen om meer dan 1 pakket te gebruiken. De statistieken zijn zeker niet altijd betrouwbaar en op die manier heb je verschillende cijfers die je kunt vergelijken. Een tweede reden is dat het overstappen van het ene pakket naar het andere onhandig en kostbaar is. Uit voorzorg meer dan 1 pakket gebruiken is dan verstandig. Een mogelijk nadeel van meerdere pakketten zou kunnen zijn dat je meerdere trackingcodes in je site hebt. In de praktijk maakt dat echter weinig uit voor de performance, omdat de code asynchroon wordt geladen en het zo nauwelijks de site vertraagt.

Piwik: vooral SIMstats

  • 147 gemeenten (79%) hebben de Piwik-versie van hun webleverancier SIMgroep.
  • 37 gemeenten (20%) gebruiken het open-sourcepakket Piwik.
  • 2 gemeenten (1%) hebben gekozen voor de betaalde versie van Piwik, Piwik Pro (Schiedam en Vlaardingen).

In totaal gebruikt 47% van alle gemeenten (147) in Nederland het cms SIMsite van de leverancier SIMgroep. Bij deze gemeenten is de Piwik-code standaard geïnstalleerd. Het lijkt erop dat SIMstats standaard is geïnstalleerd en dat er dus gemeenten zijn die dit pakket niet gebruiken.

Interessant is verder dat 2 gemeenten kiezen voor de betaalde versie van Piwik, Piwik Pro. Deze versie heeft als voordeel dat de performance van Piwik een stuk beter is en je zo makkelijker verschillende rapporten kunt genereren. Ook biedt deze versie een tag-manager, de Piwik Pro Tag Manager.

Google Tag Manager

Slechts 4% van de gemeenten (17 gemeenten) gebruikt Google Tag Manager. Dit is een handige tool, waarmee je makkelijk extra statistieken verzamelt over bijvoorbeeld: het aantal downloads, het aantal externe links en het verkeer van bezoekers tussen verschillende sites (cross domaintracking).

Conclusie: inzet van data voor webbeleid kan nog beter

In de webwereld draait alles om feiten. Moderne webteams meten alles en nemen beslissingen op basis van data. Voor gemeenten is het gebruik van webstatistieken daarin onontbeerlijk. Het is positief om te zien dat 99% van alle gemeenten de tools heeft om het bezoek op hun site goed te analyseren. Of ze het echt gebruiken en hoe ze het gebruiken weten we met dit onderzoek echter niet.

We zien enkele verbeterpunten:

  • 1 op de 4 gemeenten vraagt nog om toestemming voor het plaatsen cookies. Daardoor missen zij ongeveer de helft van de bezoekersstatistieken.
  • Een flink aantal gemeenten heeft de code niet goed geïnstalleerd. Ze zetten de code bijvoorbeeld op de verkeerde plek. Of ze gebruiken een dubbele code (bijvoorbeeld Google Analytics én Google Tag Manager).
  • Slechts 4% gebruikt een tag manager. Een tag manager is een heel handig hulpmiddel voor het krijgen van meer gedetailleerde statistieken.

Meer weten over statistieken? Wij hebben 4 trainingen voor je: Google Analytics, Matomo (oude naam is Piwik) en Google Analytics Advanced met Google Tag Manager.

Terug naar overzicht
Naar boven